Notícies

Inauguració de les obres de restauració del Retaule Major d'Arenys de Mar

15/09/2015

El Bisbe de Girona, Mons. Francesc Pardo, presidirà aquest divendres 18 de setembre l'acte de presentació del retaule barroc de l'Església de Santa Maria d'Arenys de Mar. En l'acte, que començarà a dos quarts de nou del vespre i que es farà a la mateixa església, també hi intervindrà el director general d'Arxiu, Biblioteques, Museus i Patrimoni, Joan Pluma i l'alcalde d'Arenys de Mar, Estanis Flor. El Retaule Major de Santa Maria d'Arenys de Mar és considerada com una de les millors obres del barroc català.

Des de fa uns anys s'han fet diferents intervencions per a la bona conservació del retaule. Entre el 1990 i el 1995 es van fer intervencions curatives (fixació de la policromia, neteja de la pols i brutícia, preservació de l'atac de xilòfags...). La darrera gran intervenció, que ara ha finalitzat, es va iniciar a finals de 2014. Les actuacions realitzades pel Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya (CRBMC) s'han dividit en dues fases: La neteja superficial i la retirada de repintades i vernissos envellits que tenia l'obra. Aquesta actuació va requerir instal·lar una gran bastida de 17 metres que permès accedir a tots els racons del retaule, documentar-ne l'estat en què es trobava i veure el procés i elaboració dels treballs.

El Retaule Major de Santa Maria d'Arenys de Marc data de 1714 i és atribuït a l'escultor vigatà Pau Costa. El daurat i la policromia del retaule, que són processos de gran complexitat tècnica, s'atribueixen a Erasme Vinyals. L'estat de conservació actual venia marcat per la mateixa història de la peça. Durant la Guerra Civil, algunes parts del retaule van ser trencades o tretes i van ser substituïdes per peces noves que malgrat que eren reproduccions no tenien la qualitat de les obres originals. També s'hi havien aplicat repintades d'olis per igualar els colors de les parts originals amb les noves. Altres problemes que presentava l'obra són l'efecte que li havien causat les espelmes i l'atac de xilòfags i tèrmits.

L'equip de restauració de l'obra ha estat dirigit per Pep Paret i han treballat Natàlia Sánchez, Alícia Santomà, Gemma Planas, Idioa Tantull, Laia Roca, Natalia Nogueras i Veronica Natoli i Ana Ureta i Marzia Projetto com a estudiants en pràctiques. 

Descàrrega de documents